"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שבת, 31 ביולי 2010

ויקיפדיה לשירות המורה

"הידע מדבר- החוכמה מקשיבה..."  (ג'ימי הנדריקס)


בזמן האחרון, נושא הויקיפדיה מעסיק אותי רבות, מעבר לשימוש הרגיל כמאגר מידע. נחשפתי לאפשרויות הגלומות בויקיפדיה להוראה, בסמסטר השני ללימודים, בהרצאתה של דר' חגית מישר- טל "על שיתופיות בלמידה ועל למידה שיתופית בסביבת "ויקי" באוניברסיטה הפתוחה" (כתבתי על כך בפוסט שלי "ויקיפדיה, ויקיבוץ ומה שביניהם"...). בסמסטר הנוכחי, אנו לומדים עם דר' חגית מישר- טל בקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב בלמידה- היבטים בינלאומיים" ובו יישמנו את השימוש בויקיפדיה. לא ארבה בתיאור תחושותי לגבי יישום טכנולוגי זה, משום שחבריי למגמה עשו זאת באופן טוב ומקיף בבלוגים שלהם. אציין רק שהויקי הוא יישום שיתופי שונה מהיישומים אותם היכרנו עד כה, ולכן צריך לחשוב על אילו צרכים הוא יכול לענות לנו במסגרות ההוראה- למידה השונות ואילו תהליכי למידה ניתן לייעל באמצעותו.
בכתב העת "הד החינוך אל המאה ה- 21", כרך פ"ד, גיליון 6 מיוני 2010, כתב אמתי מור על כנס "אקדמיית ויקיפדיה 2010" שנערך ביוני באוניברסיטת תל אביב. בכנס שהופק בשיתוף "עמותת ויקימדיה ישראל" ובית הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה, הוקדש מושב מיוחד בכנס לשימוש בטכנולוגיית ויקי במערכת החינוך בישראל. את המושב ניהל פרופסור דני בן- צבי מאוניברסיטת חיפה, שביקש להראות עד כמה דומים האתגרים והמשימות שעומדים לפני עורכי ויקיפדיה לאתגרים ולמשימות של המורה והמחנך בימינו. העריכה בויקיפדיה מבוססת על מעגל עבודה בעל 3 ראשים: ביצוע (כתיבת הערך), משוב (עבודת העורכים) ותיקון (ביצוע של הכותב בעקבות המשוב). העבודה על כל שלביה נעשית באופן מקוון, נראה לעיני כול ויש בה דיאלוג ורפלקטיביות התורמים להשגת תוצאה אידיאלית- ערך נכון, מעודכן וכתוב היטב. בן- צבי בוחר "בלמידה מאירת עיניים" כנקודת הפתיחה של התהליך וטוען כי באמצעות שילוב נכון של עבודה עם אתר ויקיפדיה, המורה יכול ללמד את תלמידיו על אותו בסיס תלת- ראשי שעליו מושתתת עבודת האתר. הוא ודוברים אחרים בכנס הביאו דוגמאות לכיתות- מכיתות ד' ועד סטודנטים באוניברסיטה- שהתנסו בשילוב ויקיפדיה בלמידה, וכולם, למרות קשיים מסויימים, טוענים שהתוצאה והחוויה של המשתתפים, מורים ותלמידים כאחד, מוצלחים וטובים. התחום נמצא בתחילת הדרך, אך אפשר לומר שתוואי כלשהו כבר סומן ושכל מורה יכול להתחיל לצעוד בו במידה שיבחר לשלב טכנולוגיית ויקי בהוראתו.
דברים אלו הובילו אותי לחשוב על שילוב טכנולוגיית ויקי בפיתוח תהליכי כתיבה ומיומנויות הבעה בכתב אצל התלמידים. כמורה ורכזת תחום כישורי השפה, אני עוסקת בנושאים אלו במהלך ההוראה ומתמודדת עם קשיי התלמידים.
לימוד הכתיבה מחייב התנסות בכתיבה. לצורכי ההוראה אפשר להצביע על שלושה תהליכים בכתיבה: 1. יצירת הטקסט ופיתוחו. 2. עריכת הכתוב. 3. משוב של קורא חיצוני.
במהלך הכתיבה, חשוב לבצע הערכה וחשוב לשתף בה את התלמיד, משום שאנו מתמקדים בהתפתחות ובהתקדמות של כל תלמיד לאורך התהליך. ישנן מספר דרכים לביצוע הערכת הכתיבה: משוב בכתב על פי קריטריונים שנקבעו, שיחה- מפגש הערכה, פורטפוליו- תיעוד תהליכי הכתיבה בזמן מסויים, הערכה עצמית של התלמיד, הערכת עמיתים ורפלקציה.
המשכתי לשוטט ולחפש חומרים, שיסייעו לי לנסות לקדם ולפתח את הנושא בבית הספר, והגעתי למחקרו המעניין של יהודה פלד "למידה ומשוב באמצעות ויקי" שבדק את תרומתה של כתיבה אקדמית נתמכת משוב עמיתים והנחיית מרצה בסביבת ויקי ללמידה משמעותית, לקיחת בעלות על הלמידה ושיפור מיומנויות אקדמיות ומידעניות של הלומדים. הוא מביא דברי חוקרים שונים הטוענים שכאשר הסטודנט לוקח על עצמו מידה מסויימת של אחריות ללמידה, הדבר מוביל לעלייה ברמת הביטחון העצמי שלו, ברמת הישגיו, המוטיבציה ללמידה ויעילות הלמידה. לקיחת אחריות על הלמידה מובילה להבנה טובה יותר של הלומד את חוזקו ואת חולשותיו, דבר המאפשר לו למנף את יכולותיו במצבי למידה שונים. במחקר זה טכנולוגיית הויקי, יוצרת סביבת למידה המהווה שילוב של התמקדות בלומד, בידע ובהערכה- מעצבת ומסכמת. זוהי סביבה ממוקדת- לומד, מכיוון שעריכת דפים בויקי מתייחסת לידע, מיומנויות, גישות ואמונות שהלומדים מביאים איתם. ממוקדת- ידע, מכיוון שהפעילות מבוססת על הבניית ידע אישי של כל לומד ויצירת בסיס ידע משותף של קבוצת הלומדים. ממוקדת- הערכה מעצבת מכיוון שהיא מאפשרת משוב וחשיבה מחדש לצורך שיפור תוצרי הלומדים. הערכה מסכמת- ניתן למורה לבדוק את תרומתו של כל תלמיד במשך כל התקופה. כמו כן היא מעודדת מיומנויות של הערכה עצמית.
מהממצאים הראשונים של המחקר עולה כי: @ הרמה הראשונית של כתיבת ערך אקדמי הינה נמוכה, אך משוב והנחייה מתמשכים של מנחה הקורס יחד עם משוב עמיתים מעלים את רמת התוצר האקדמי. @ קיים חוסר נכונות לתת משוב כן לעמיתים. @ ניתן לסווג את המשובים הניתנים במסגרת משוב עמיתים לשלוש קבוצות: משוב בונה, משוב מרצה ומשוב חסר משמעות.
השימוש בטכנולוגיית הויקי לשיפור תהליכי כתיבה יכול לעזור בעידוד כתיבה יצירתית, שיתופית ומובנית. תוצרי התלמידים מוצגים לקורא במסמך אחד משותף שנוצר תוך כדי האינטראקציה הלימודית ביניהם.
כשאני מלמדת את הסוגה: טיעון ושכנוע, בה על התלמידים לכתוב טיעון בהתאמה למבנה הסוגה (טענה, ראיות, נימוקים, הסתייגויות וסיכום) אוכל לחלק את הכיתה לקבוצות לומדים בנות 4 תלמידים. התלמידים יציגו את עמדותיהם השונות על ידי שימוש בטקסטים שקראו, הפניית הקורא על ידי קישורים למקורות המידע בהם הסתייעו וכתיבת עמדתם האישית והמנומקת. חלוקת העבודה תתבצע בדף השיחה בויקי, כמו למשל בחירת הנושא עליו יבססו את הטיעון. תפקיד כל אחד מחברי הקבוצה לערוך את הכתוב, להוסיף את עמדתו האישית ואת נימוקיו, ולערוך מבנית וטקסטואלית את הדברים, כשהמטרה היא כתיבת טיעון מוצלח בהתאם לסוגה.
לדעתי, תהליך כזה יועיל ויתרום להשבחת תהליכי הכתיבה והתוצר הסופי.
כך יזכו התלמידים לערך מוסף כפול- גם ידע בנושא הטיעון וגם להשבחת כתיבתם.
אפשר כמובן לנהל את המשובים בדף השיחה וכל תלמיד יהיה אחראי לעריכת תוצר הכתיבה שלו בהתאם למשובים שקיבל.
סביבת הויקי יעילה ללמידה משום שהיא כלי, יחסית פשוט לתפעול, היא סביבה בה כל תלמיד יכול לתרום, היא סביבה המאפשרת שקיפות- מאפשרת לראות את התרומה של כל תלמיד ולכן היא כלי הערכה חשוב למורה מעבר לציונים.
בנוסף היא כלי עבודה א- סינכרוני המאפשר עבודה משותפת של מורים ותלמידים במקומות ובזמנים שונים. בנוסף,טכנולוגיית הויקי מאפשרת תכנון מוקדם וחלוקת עבודה של הלומדים.
חשוב מאוד שאנו, המורים נעודד את התלמידים כדי להשביח את הכתיבה ואת תהליכי הלמידה, חשוב שנקפיד על העברת ביקורות בונות ושמירה על כבוד התלמידים ונעריך את התוצר על פי קריטריונים שנקבעו מראש וידועים לתלמידים (ממש כמו במחוון).







יום שבת, 24 ביולי 2010

המסע בעקבות הנסיכה! ממשק משתמש בפעילות לימודית מתוקשבת.

בקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" אנחנו לומדים לפתח פעילות לימודית אינראקטיבית ומתמקדים בהבנת עקרונות הפיתוח של עולם התוכן.
בשלב זה אנחנו מעצבות את ממשק המשתמש בפעילות הלימודית המתוקשבת.
להלן מעט מן המידע שהעבירה לנו גלית בן צדוק המרצה בקורס:
ממשק משתמש הוא ה"מעטפת" המאפשרת לנו להפעיל את האובייקט הממוחשב, הכוללת בתוכה את הגרפיקה, כפתורי הפעולה ועוד. ממשק המשתמש משמש כ"מתווך" בין המשתמש לבין האובייקט הממוחשב.
בבואנו לעצב ממשק משתמש עלינו להקפיד על פרמטרים שונים כגון:
שיקולים אנושיים- התחשבות בשיקולים פסיכולוגיים, רגשיים וקוגניטיביים.
הצגת המידע- חשוב שהמידע יוצג בבהירות, תמציתיות, עקביות ומיקוד.
עקרונות הדיאלוג- אפקטיביות הפעולות והתגובות להשלמת המשימה, מתן תגובה על כל פעולה של המשתמש, שליטה של המשתמש עד להשגת המטרה, תואם לציפיות המשתמש ועקבי וסובלני לטעויות על מנת למנוע תסכול.
בבואנו לארגן את המרחב הממשקי חשוב שנקפיד על אחידות המיקום, העיצוב ואירגון העמוד בגושים.
במהלך הקורס קראתי מאמר שנושאו: עזרים ללמידה במולטימדיה מבוססת מחשב, ומטרתו להנחות כיצד לעצב אובייקט מולטימדיה אשר יקדם למידה משמעותית. על פי המאמר, האתגר בעיצוב אובייקט הוראתי במולטימדיה הוא אימוץ למידה הבנייתית, גם אם היא אינה כוללת פעילות אינטראקטיבית או חברתית. התיאוריה הקוגניטיבית של הלמידה במולטימדיה גורסת שמבנים קוגניטיביים תלויים בעיבוד הקוגניטיבי של הלומד במהלך הלמידה. למידה פעילה ומשמעותית בסביבת מולטימדיה תתרחש כאשר הלומד יבחר במלל ובתמונות רלבנטיים, יארגן אותם בייצוגים בהירים וישלב אותם בייצוגים מילוליים וחזותיים מקבילים. ממשק מוצלח צריך להיות מעוצב כך שיגדיל את הסיכויים שתהליכים קוגניטיביים מכריעים אלו יופיעו.
המאמר מתאר ובוחן 5 הצעות לעיצוב הוראתי הנגזרות מן התיאוריה הקוגניטיבית של למידה בסביבת מולטימדיה:


1. עזרי מולטימדיה- המאמר מציג מחקר המדגים שמצגות מולטימדיה גורמות להבנה עמוקה יותר מאשר מצגת של מדיום אחד. למידה משמעותית מושגת כאשר הלומד יכול לבנות קשרים בין ייצוגים מילוליים וחזותיים מקבילים.
2. עזרי רצפים- למידה משמעותית בסביבת מולטימדיה מופיעה כאשר תלמידים עושים הקשרים בין ייצוגים מילוליים וחזותיים מקבילים בזיכרון הפעיל.
3. עזרי קוהרנטיות (בהירות)- בדיקות שבוצעו הראו שהסבר במולטימדיה הכולל בתוכו בנוסף לצעדי הליבה בשרשרת הסיבה- תוצאה גם פרטים מעניינים נוספים ואפקטים קוליים- מוסיקליים אינו תורם בהכרח להבנה טובה יותר.
4. עזרי ערוצים- לפי התיאוריה הקוגניטיבית של למידה במולטימדיה, הערוצים המילוליים והחזותיים הינם בעלי יכולת מוגבלת. לכן הם חייבים להיות מעובדים, לפחות בשלב הראשון, דרך מערכת ויזואלית הכוללת אנימציה. טקסט דבור משרת כמפחית עומס בערוץ החזותי ומגביר את הסיכוי לעיבוד קוגניטיבי עמוק.
5. עזרי יתרות- מידע המוצג דרך כל הערוצים, מספק מענה ללומדים השונים על פי העדפות הלמידה שלהם (טקסטואלית, מילולית, חזותית). מצד שני עלול להיגרם פיצול קשב אצל הלומד ולגרום להפחתת ההבנה.


מצויידות בכל המידע הזה, ניגשנו חברתי, לאה, ואנוכי לתכנון הממשק האינטראקטיבי שלנו.

בחרנו לפתח משחק שתוכנו עוסק בגיאוגרפיה, המיועד לתלמידי כיתות ד'. נושא המשחק הוא הכרת הכיוונים- רוחות השמים.
אנו מעוניינות שאינטראקציה זו תסייע לתלמידים לפתח חשיבה מרחבית ולהתמצא בכיוונים. בחרנו לפתח משחק זה משום שלהיות משתמש מיומן במפות העולם האמיתי, אינה משימה קוגניטיבית קלה.
(Liben, Kastens, 2007) מדגישים זאת במאמר שכתבו:
Eliciting Self-Explanations Improves Children’s Performance
 on a Field-Based Map Skills Task
התלמידים מתקשים לתרגם את הסביבה למיקום המופשט במפה. הילדים רואים סביבם שינויים המתרחשים כל הזמן וקולטים נוף של מיליוני פרטים קטנים מנקודת מבט אופקית, ומגלים קושי לתרגם זאת לשפת הסימנים במפה. מחקרים הראו שקיים קושי בייצוג מרחבי סכמתי מסביבה משתנה לסביבה קבועה. יכולת ההתמצאות במרחב קשורה להכרת הכיוונים. למרות שהתלמידים מכירים את הכיוונים יש להם קושי לבצע את ההעברה של הכיוונים מהמרחב הפיסי וליישם אותם במפה ולהיפך.
אנו מקוות שפיתוח המשחק האינטראקטיבי ישפר את התפיסה המרחבית של התלמידים ושהאינטראקציה תסייע להם להכיר את הכיוונים הבסיסיים (ימין, שמאל) ואת הכיוונים וכיווני המשנה על פי שושנת הרוחות (צפון, דרום, צפון מזרח....).
המשחק "המסע בעקבות הנסיכה" מאפשר התנסות פעילה של הלומדים ולכן עדיף על לימוד תיאורטי של הנושא וחשוב לשלב בין התיאוריה למעשה, כדי לסייע להבנה טובה יותר וכדי לבדוק את יישום הנושא בפועל. המשחק רלבנטי ללומדים, משום שהתמצאות במרחב חיונית למציאות היומיומית.
אנחנו עדיין בשלבים הראשוניים של פיתוח המשחק ומשתדלות לאורך כל הדרך ליישם את מה שלמדנו, קראנו ואת ההארות/ הערות שקיבלנו מגלית. אך עדיין יש לנו התלבטות בנוגע למספר סוגיות וביניהן:  היכן, מתי ובאיזה מינון לשלב אפקטים קוליים?, מבחינה עיצובית, היכן למקם את סיפר המסגרת, במסך השני או לפתוח אותו בלחיצה על אייקון? וכיצד ליצור מצב שהתלמיד יצליח לסיים את המשחק ולא יחזור כל הזמן לנקודת ההתחלה? כדי למנוע תסכול.
ואני מניחה שבמהלך הפיתוח תופענה התלבטויות נוספות.

כדי להבין מפה ולהפיק ממנה מידע על התלמיד להכיר את שפת המפה הכוללת את הסימנים המוסכמים בה היא כתובה, את הצבעים, את הכיוונים המקיפים אותנו ועוד. לכן המפה היא כלי מרכזי במדע הגיאוגרפיה ומשמשת כלי חיוני להתמצאות במרחב. מיומנויות קריאת המפה הן מיומנויות גיאוגרפיות חשובות המשרתות את הלומדים הן בכיתה והן מחוצה לה. עד עתה לימדתי את הנושא באופן המסורתי, בהוראה פרונטלית וקבוצתית. אני מקווה ששילוב המשחק שנפתח יעניק מימד נוסף ללמידה, להתנסות, להבנה ולהנאה. 


בחצר הממלכה- השלב הראשון במשחק האינטראקטיבי שפיתחנו.

יום ראשון, 18 ביולי 2010

גולשים ברשת בהגנה והגינות

"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט י"ח)

דומה שתקשורת בין אנשים קיימת מאז ומעולם, בתחילה באמצעות יונת הדואר, מכתבים ומברקים, הקידמה שהובילה להתקשרות דרך הטלפון והפקסים, ומשם בצעדי ענק לתקשורת באינטרנט.
כיום בלחיצה קטנה על העכבר אנו מתקשרים עם אנשים ברחבי העולם, משוחחים עם חברים וקרובי משפחה, מבררים מונחים ומושגים בתחומי הלימודים, צופים בסרטים, מאזינים למוסיקה, גולשים לאתרים שונים ברשת, שולחים מיילים, מבצעים פעולות שונות בחשבון הבנק ועוד ועוד...

אך בצד כל הדברים הנהדרים הללו, טמונות גם סכנות רבות וביניהן:
  • אנונימיות- באינטרנט אנו חופשיים יותר, שנונים יותר, זורמים יותר ויכולים לבחור להיות דמות זו או אחרת...
  • ההכרות עם אנשים נעשית מאחורי מסך ומקלדת, אין לנו כל דרך לדעת מי יושב בצד השני...
  • האינטרנט זמין בכל מקום בעולם ולכולם ולכן נגיש גם לתכנים קשים.
  • סוגיות שונות של אבטחת מידע אישי ופרטי ברשת.
  • שימוש לא נאות בפורומים שונים.
לעת עתה הטכנולוגיה מקדימה את הנטיקה וטרם התגבשו כללי מוסר והתנהגות מקובלים ומוסכמים על כולם.

אשתמש בציטוט לגבי הגלישה ברשת מתוך אתר מידע ותמיכה לצעירים: http://www.yelem.org.il/yelem/article.asp?articleid=115&catid=54
"לכאורה- המקום הכי בטוח ומוגן (בבית, אצל חברים, בבית הספר...).
 למעשה- מקום שהוא חסר גבולות... ניתן להפליג לכל מקום והרבה מאוד דברים נראים אפשריים...
זהו הקסם שבגלישה, אבל מאחורי הקסם מסתתר לפעמים גם סיכון!"


בשנים האחרונות משתלבים המחשבים והאינטרנט אט אט במערכת החינוך, האינטרנט מאפשר נגישות נוחה למידע, מתן חופש ביטוי לכל אחד ותורם ליצירת קשרים בין בני נוער מכל קצוות תבל. האתרים הבית- ספריים ופורומים חינוכיים ולימודיים שונים מהווים חלק מפעילויות ההוראה- למידה בבתי הספר. אך התנסות זו חושפת את בני הנוער גם לשפה גסה, אתרים לא ראויים, חדירה לחופש הפרט, פריצה למאגרי מידע שונים, הפרת זכויות יוצרים ועוד.
כמחנכים, עלינו להזהירם מפני הסכנות הטמונות בדרכי ההתקשרות באינטרנט, אך לחשוף בפניהם גם את היתרונות הרבים שבדרכי ההתקשרות המגוונות והרבות.
כיצד נכוון את בני הנוער לקראת הפעילויות ברשת האינטרנט?
עלינו להעלות את מודעות התלמידים לדילמות, לקשיים ולסכנות הטמונים ברשת ולסייע במציאת דרכי התמודדות עימם.
כדאי לגבש יחד איתם כללי התנהגות ראויים בעת השימוש באינטרנט ולחזק אצלם נורמות השוללות התנהגות שאינה לגיטימית באינטרנט.
חשוב מאוד שנסביר להם את המורכבות של חופש הביטוי באינטרנט ואת דרכי המימוש שלו.
רצוי לבחון איתם את היתרונות מול החסרונות של חופש הבעת הדעה הבלתי מוגבל ברשת וללמדם כיצד להתמודד ולהגיב על מסרים שליליים. מומלץ לנסח הסכם או תקנון שיגדירו כללי התנהגות ראויים לשימוש באינטרנט בתוך בית הספר, הכולל בתוכו כללי שימוש בפורומים החינוכיים, ולעודד אותם להשתמש בכללים הללו גם מחוץ למסגרות החינוכיות.
(LAI, 2002) מציין שעל המורה לנהל קבוצות דיון ולשמור על כללי הנימוס המקובלים. בקבוצות דיון כיתתיות יש לשמור שאף תלמיד לא יתחזה לתלמיד אחר ויאמר דברים בשמו.
אלו תפקידים שהמורה המסורתי לא נתקל בהם עד כה ויש להכשירו לשם כך.
מטרת כללי ההתנהגות היא לגרום למשתמשים להתחשב במשתמשים אחרים ובצרכיהם.
באתר מט"ח התפרסמו כללים שיש לשים לב אליהם כשמתבטאים בפורומים:
  • הוסיפו הודעות לפי נושא הפורום.
  • רשמו הודעות ברורות.
  • השתתפו בדיון והגיבו להודעות של אחרים.
  • זכרו שאתם מתקשרים ברשת עם אנשים אמיתיים.
  • זכרו כי הרשת היא פומבית וכל חברי הקהילה רואים את מה שאתם כותבים.
  • כפי שאתם כותבים, כך אתם נראים וככה אנשים תופסים אתכם.
  • אל תתבטאו באופן שלא הייתם רוצים שאנשים אחרים יתבטאו כלפיכם.
התקשורת והשיתופיות הנובעת ממנה הכרחיות ומסייעות לתהליכים החינוכיים וחשוב שנזכור זאת, למרות הקשיים שבדרך ונמצא, כהורים וכמחנכים את הדרכים הראויות והרלבנטיות להתמודדות עימם.
כיום, אינני רואה את מערכת החינוך ללא הטכנולוגיה וכל המשתמע ממנה, וכשם שאנו מחנכים את בני הנוער לאמץ דפוסי התנהגות אתיים, הנהוגים ומקובלים בעולם האמיתי, עלינו לחנכם גם לאימוץ דפוסי התנהגות נטיים בגלישה ברשת ובשימוש באינטרנט.
כפי שאנו מלמדים אותם על התרבות ומנהגי הקהילה אליה הם משתייכים, עלינו להסביר להם גם על תרבויות ונוהגי קהילות שונים באינטרנט.
עלינו לחנכם לשימוש בשפה ראויה באינטרנט, כשם שאנו דורשים זאת מהם בחיי היומיום בבית הספר ומחוצה לו. 

כדי להיראות טוב במרחב הוירטואלי עלינו:
  •  להשתמש בשפה ראויה .
  • לדבר לעניין.
  • לבדוק שגיאות כתיב וסגנון ניסוח.
  • לא לשלוח הודעות פרטיות בפורומים השונים.
  • להיות סלחנים כלפי שגיאות של אחרים.
לא יכולתי להימנע מצירוף הסיפור המוכר על המקרה של הנער אופיר רחום ז"ל. אפשר להשתמש בסיפור המקרה הטראגי שלו, כפתיח לנושא.

ותמיד חשוב שנזכור: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" ו/ או "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך".(משנה, מסכת אבות, פרק ב', משנה י')

יום ראשון, 11 ביולי 2010

נטיקה- כללי התנהגות באינטרנט

"ואמר רבי אלעזר, אמר רבי חנינא כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, שנאמר 'ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי' " (מגילה ט"ו, ע"א)

בקורס 'שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה- היבטים בינלאומיים' הזכירה דר' חגית מישר- טל בשיעור האחרון את המושג נטיקה- (כללי התנהגות בסביבת מידע: זכויות יוצרים, שמירה על פרטיות וכללי כתיבה- מניעת אלימות ברשת) כחלק אינטגראלי מנושא הטכנולוגיה בתהליך הכשרת אזרח העתיד.

המונח 'נטיקה' ברשת מציין 'נימוס אינטרנטי', כללי התנהגות באינטרנט. מונח זה הינו עיבוד של המונח 'אתיקה' שמשמעותו נימוס וכללי התנהגות בחברה. בין כללי ההתנהגות קיימים חוקים, הנמצאים בהסכמים המלווים תנאי שימוש באתרים מסויימים, או בתוכנות המיועדות להורדה מן הרשת.
כללי התנהגות אחרים, שהתפתחו במשך הזמן, אומצו באופן רצוני על ידי המשתמשים. כללים אלו מהווים קווים מנחים להתנהגות ברשת.

מטרת כללי ההתנהגות היא לגרום למשתמשים להתחשב במשתמשים אחרים ובצרכים שלהם.
רוזאן סטון (1991) הגדירה את המרחב הקיברנטי (מרחב וירטואלי, מטאפורי של מערכות מחשב ורשתות מחשב) כמרחב חברתי שבו אנשים נפגשים פנים מול פנים, אך עם הגדרות חדשות של 'פנים' ושל 'מפגשים'.
בין הסוגיות האתיות השונות ברשת האינטרנט קיימות:
@ זהירות ברשת ופרטיות
@הטרדות באינטרנט
@זכויות יוצרים
@חופש הדיבור/ צנזורה וחופש הגישה למידע
@אחריות ספקי השירות
@התנהגות קבילה ברשת

כמובן, שאפשר לכתוב רבות על כל אחת מן הסוגיות הנ"ל, אך בפוסט זה אתייחס בעיקר לסוגיית זכויות היוצרים.
מדריך זכויות היוצרים באינטרנט ובתוכנה לפי החוק מ- 2007 http://www.y-law.co.il/page140.html?amp, מדגיש בעיקר את הנגישות הקלה ליצירות השונות מכל מקום בעולם והקלות שב"הורדתן" מהאינטרנט, מול חוסר יכולת האכיפה האפקטיבית.
עלינו לזכור שעצם הופעת תמונה, כיתוב, צילום, קובץ מוסיקה, גרפיקה, תוכנה או כל קובץ אחר באינטרנט, אין משמעו שהוא ניתן לשימוש חופשי. קודם כל עלינו להניח שלכל יצירה יש זכויות יוצרים.
תחום האינטרנט וזכויות היוצרים הוא תחום מתפתח ומתחדש והפסיקות בו משתנות מעת לעת.
למעשה, קיים מעין ניגוד אינטרסים בין זכויות היוצרים לבין חופש המידע הקיים ברשת. מאז כניסת האינטרנט ככלי בשימוש יומיומי, אופני התקשורת והגישה למידע בחיינו השתנו לבלי הכר. האינטרנט ממשיך ומתפתח ומהווה מקור עצום ואדיר של זרימת מידע חופשית.
אך במקביל לכל היתרונות, עולים קשיים הקשורים לדיני זכויות יוצרים, משום שהאינטרנט פתח פתח להפרת זכויות יוצרים שקשה לשלוט עליה.
הטכנולוגיה מאפשרת הפצת מידע, ללא תלות בגבולות הגיאוגרפיים ובמהירות עצומה. הבעיות העיקריות הן העתקה/ שינוי של חלקים בטקסט/ יצירה וגניבת קרדיט על עבודות.
אביטל גילדין וחנה קפויה, מציינות במאמרן 'זכויות יוצרים בעידן המידע' שהעידן הדיגיטאלי הביא ברכה למוסדות האקדמיים, אך הקשיים נובעים מכך שהפורמט הדיגיטאלי מקל על ההעתקה. קיים מתח בין הרצון לשמור על זכויות היוצרים לבין השאיפה להפיץ ידע ולהרבות למידה. לדבריהן, סביבת הוראה השואפת לחנך לחשיבה עצמאית חייבת חופש. עליה לאפשר גישה ליצירות מסוגים שונים- מאמרים, מסמכים, ממצאים, תמונות, יצירות אמנות ועוד. ההגבלה על השימוש צורמת במיוחד כשמדובר בשימוש לצרכי הוראה. על גבולות החופש האקדמי להיות גבולות של אתיקה ויושרה, ולא של בעלות. ההוראה המתוקשבת חוללה שינוי במהות ההוראה ובימינו- הדרישה שתלמידים יקבלו גישה לחומרי לימוד מקוונים היא הכרח חינוכי.
עם התפתחות הטכנולוגיה, העבודה בסביבת האינטרנט מחייבת את המחנכים/ מורים/ הורים לעסוק בשאלות אתיות. עליהם ללמד את התלמידים כיצד להשתמש במידע כתוב וחזותי המופיע ברשת, מבלי להפר את חוקי זכויות היוצרים.

תפקידנו כמחנכים להכין את תלמידינו בדרך המיטבית להתמודדות עם המידע ועם דרכי ההתקשרות ברשת האינטרנט.
עלינו להכשירם להשתמש בעושר המידע בצורה מושכלת, יעילה, ביקורתית, אחראית וזהירה.
כמו כן עלינו לחנכם לנהוג ביושר ובכבוד כלפי הזולת וכלפי המידע.
עלינו ללמדם להיות צרכנים נבונים של מידע ולבדוק את אמינותו, ללמדם להבחין בין מידע רלבנטי, חשוב ונחוץ לבין מידע שגוי. 
עלינו להמשיך ולפתח את הלמידה השיתופית, ללמדם לחלוק במידע שברשותם ולנצל את הטכנולוגיה לשם כך. 

ואני מצרפת קישור למצגת מטעם משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, מינהל מדע וטכנולוגיה, בנושא: לחנך את דור הרשת.http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/EAE4C748-8208-4F80-ACA7-9F1C71283B9A/49709/להשתלמויותקל.ppt

סוגייה  נוספת, שמעניינת אותי מתחום ה'נטיקה' היא זהירות ברשת ופרטיות, אך על כך אכתוב באחד הפוסטים הבאים.

 קישור נוסף לסרטון ובו דר' אברום רותם מעלה דילמות וסוגיות הנוגעות לזכויות יוצרים, המלוות את המורים בבתי הספר בעבודתם היומיומית:



לכתיבת פוסט זה, קראתי ונעזרתי ב:
http://www.li-net.net/nodeweb.asp?t=16231
http://cms.education.gov.il/educationcms/units/mazkirut_pedagogit/meidaanut/
http://www.edu-negev.gov.il/tapuz/motytp/search/netiqs.htm






יום חמישי, 8 ביולי 2010

'חברת הידע' והשפעתה על 'כלכלת הידע' ו/ או 'כלכלת הידע' והשפעתה על 'חברת הידע'

במסגרת הקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה- היבטים בינלאומיים" שאנו לומדים עם דר' חגית מישר- טל, נחשפנו, במסגרת הלמידה השיתופית בויקי http://mla.wiki.co.il/index.php/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99 , למאמר שכתב רוברט קוזמה "מדיניות לאומית המקשרת בין רפורמות חינוכיות מבוססות טכנולוגיה (ICT) לבין התפתחות כלכלית וחברתית".http://www.humantechnology.jyu.fi/articles/volume1/2005/kozma.pdf

אחד ממשפטי הפתיחה במאמר מציין שכלכלנים הודו, שהגלובליזציה הגיבה לתזוזה העמוקה שהתרחשה בתפקיד שיש ליצירת ידע ולחדשנות בעידוד יצרנות ובגידול הכלכלי העולמי. תופעה זו ידועה בשם 'כלכלת ידע'.
כלכלת הידע מבוססת על מכירת שירותים עתירי ידע. כיום הידע מתחדש ומשתנה בפרקי זמן קצרים והוא מוצר צריכה נדרש. כלכלת הידע מתאפיינת בשימוש גובר והולך בטכנולוגיות המידע והתקשורת.

חדשנות טכנולוגית וידע חדש מהווים הן את המנוע והן את התוצר של הגידול הכלכלי.
חברת הידע היא מערכת של שינויים חברתיים נרחבים כתוצאה מהתפתחות המחשבים וטכנולוגיות התקשורת, הטמעתם בחברה והשימוש בהם לשיתופי פעולה ושיתוף בידע. בחברת הידע, הידע עדכני וזמין לכול, קיים ריבוי אינסופי של מקורות מידע וריבוי פרשנויות לידע. קוזמה, מציין שככל שהטכנולוגיות הופכות לזמינות, זולות ונגישות יותר ונטמעות בצורה אפקטיבית בחברה, הן מאפשרות פוטנציאל לבנייה מחדש של אירגונים המקדמים שיתופי פעולה, מגבירים השתתפות דמוקרטית של אזרחים, משפרים את השקיפות ויכולת התגובה של סוכנויות ממשלתיות, הופכים את החינוך והבריאות לנגישים יותר, מאמצים יצירתיות תרבותית ומגבירים את האינטגרציה החברתית של אנשים בעלי יכולות שונות וקבוצות בעלות רקע תרבותי שונה. כמו כן, החינוך במגזר הציבורי הוא המשפיע והמושפע ביותר מהתפתחות טכונולוגיות המידע והתקשורת. 
קוזמה טוען, שהשיפור במערכות החינוכיות והעלייה בהישגים החינוכיים הן הדרכים העיקריות שבהן מדינות יכולות להתכונן לשינויים גלובליים מבוססי ICT, ובתוך מערכות החינוך ICT הוא הדרך לקדם שינויים חינוכיים, שיפור מיומנויות הלומדים והכנתם לכלכלה הגלובלית ולחברת הידע. 
מטרת המאמר, היא לגבש המלצות בנוגע לפיתוח רפורמות חינוכיות מבוססותICT  ותוכניות העשויות לחזק את הקשר בין השקעות המגזר הציבורי וטרנספורמציות כלכליות וחברתיות.
המאמר בוחן את ההתפתחויות בסינגפור, פינלנד ומצרים ומתאר את הרפורמות החינוכיות שנעשו בהן כששילוב הטכנולוגיות מבוססות ICT היווה מרכיב חיוני וחשוב ברפורמה.
בסינגפור הדגישו את התפתחות ההון האנושיובנו מערכת חינוך חזקה המספקת כוח עבודה מלומד ובעל ידע. במסגרת השידרוגים ממשלת סינגפור זיהתה שיצירת ידע וחדשנות טכנולוגית דרושים בכדי לשמור על גידול כלכלי.
בפינלנד אומצה גישה התומכת בהעלאת רמת החיים, בשימור מקורות טבעיים ובפיתוח הון חברתי שייצור, יספוג ויאמץ ידע חדש. פינלנד אימצה גישה מערכתית הכוללת את כל שכבות החברה הפועלות יחד לקראת חזון משותף, על ידי יצירת סביבה מדינית המטפחת מטרות חברתיות, תומכת ביצירת ידע חדש וחדשנות טכנולוגית.
מצרים נמצאת עדיין בשלבים הראשונים של פיתוח כלכלי. לצד המחסור במשאבים חיוניים קיים הצורך בפיתוח מדיניות ותוכניות שייצרו משאבים נוספים ויניחו את הבסיס להתפתחות נוספת.

אנו רואים שכל אחת משלוש המדינות נקטה גישה אחרת להכנסת הרפורמה ושילובה תוך מתן דגש על תיאום בין מערכות החינוך למערכות הפיתוח.
לשם כך נדרשו רפורמות ושינוי גישה בתפיסה החינוכית. בוגרי מערכת החינוך הם הכוח שיאייש בעתיד את שוק העבודה והם יהיו שותפים בחברה ובפיתוח כלכלת המדינות, לכן ההכנה שלהם לעתיד צריכה להיות מעבר ללמידה ושינון של ידע קיים. על מערכת החינוך להקנות לבוגריה מיומנויות של יצירת ידע חדש הכוללות: ניהול ידע, תקשורת, עבודת צוות, מעורבות אזרחית, פתרון בעיות, שימוש בטכנולוגיה ועיצוב מערכות. מיומנויות אלה ודומותיהן יאפשרו לתלמידים להתמיד בלמידה מתמשכת לאורך השנים, גם מעבר לתחומי בית הספר ולתרום להתפתחות כלכלית חברתית במדינותיהם.
כדי להתמודד עם יעדים אלו על מערכת החינוך לשנות את הגישה המסורתית של ההוראה, הפדגוגיה, ההערכה ואירגון בית הספר. הגישה הדוגלת במורה כמעביר הידע העיקרי, התגלתה כלא אפקטיבית ולכן על הגישה הפדגוגית להיות מושתתת על הבנה של תפיסות, עקרונות ותהליכים.
המטרה היא "ללמד כיצד ללמוד".
שינוי הגישה בדרכי ההערכה ישפר את איכות הלמידה. בעוד שההערכה המסורתית מבוססת על מבחנים הבודקים ידע מצומצם, הרי שהערכות תפקודיות ופרוייקטים מספקים לתלמידים משימות הבודקות רמות ידע גבוהות, הדומות למשימות איתן יתמודד בבגרותו בעולם העתידי.
יש צורך לשנות גם את מבנה הארגון המסורתי של בית הספר ולהתאימו לדמות הבוגר העתידי. ארגון נכון צריך לתת למורים אוטונומיה לשינוי תוכניות הלימודים לפי הצרכים, וגם אוטונומיה ליצירת סביבת הלמידה בכיתות.
על בתי הספר לזמן לתלמידים אפשרויות של למידה משותפת, עיסוק בפרוייקטים רחבים ואפשרות לתכנון סביבה תומכת למידה. על המערכת לתת למורים את הזמן והמשאבים הדרושים לתכנון ולשיתופי פעולה.
מנהלי בתי הספר בשיתוף הצוות החינוכי יפתחו את החזון הבית ספרי ויתמכו בבניית בית הספר כסביבה התומכת בלמידה וביצירת ידע.
הרפורמות בחינוך צריכות להיות מערכתיות. כדי למקסם את ההשפעה ולהיות עקבי שינוי בית ספרי צריך להיות מתואם עם הקהילה ועם המערכת הרחבה.

טכנולוגיה וחדשנות טכנולוגית הן מקור לגידול כלכלי מובהק. ICT יכול לשמש כתומך בשינוי בחינוך ויישום זה בחינוך תומך בהתפתחות כלכלית מתמדת והפיכה חברתית.

לטכנולוגיות ICT יש 4 דרכי יישום:


1. כתומך בהעברה וגישה- החוקר ריצ'ארד קלארק טוען, שטכנולוגיה יכולה לשמש לשיפור דרכי ההוראה ע"י הפיכת ההוראה ליותר יעילה, פחות יקרה ויותר נגישה. ליישום זה יכולה להיות תרומה חשובה, במיוחד באזורים כפריים ובמדינות הפחות מפותחות שם הגישה לחינוך בדרך כלל מוגבלת.


2. כמטרה-  התפתחות מיומנויות הטכנולוגיהישפרו את יכולת התלמידים לספוג טכנולוגיה בעתיד כשהם יתקדמו לכוח העבודה. התלמידים משתמשים בדוא"ל וכלים יצרניים כמו מעבד תמלילים, גיליונות אלקטרוניים ומצגות כדי לתקשר, לחפש מידע וליצור תוצר.


3. כתומך בהבנת תלמידים- ICT יכול לתמוך בהבנה עמוקה של תלמידים של נושאים כשקבוצת תלמידים עוסקת בפתרון בעיות מורכבות מהעולם האמיתי החוצה דיסציפלינות. תלמידים ומורים משתמשים במגוון כלי מולטימדיה, דוא"ל, כלים לעיצוב אתרים, סימולציות וניהול קורסים כדי לתמוך בהבנה, שיתוף פעולה ותכנון פרוייקטים.


4. כתומך ביצירת ידע- הטכנולוגיה בשילוב הפדגוגיה יסייעו בבניית תוכניות לימודים ורפורמות הערכה לתמיכה בתהליכי יצירת ידע בהם תלמידים ומורים מציבים את מטרותיהם, מתכננים את פעילויות הלמידה, בונים על רעיונות הדדיים כדי ליצור ידע חדש ולנתר את רמות ההבנה שלהם בהתכוננות ללמידה לאורך שנות חיים והשתתפות בחברת הידע.

כדי להביא לשינוי צריכה להיות מדיניות של הנהגה ויצירת חזון ברור כיצד הזמינות של טכנולוגיות חדשות יכולה להעלות יצרנות כלכלית, לשפר את איכות החיים ולהעשיר את התרבות. כדי לקדם את החזון ולספק את המשאבים הדרושים להטמעתם, התוכנית הטכנולוגית צריכה לתאר כיצד הטכנולוגיה תתואם עם השינויים בתוכנית הלימודים, הפדגוגיה, ההערכה ומקצועיות המורים. כדי להכיר את ההשפעה המלאה של רפורמות חינוך מבוססות ICT, מדיניות חינוכית ותוכניות צריכות להיות מתואמות עם משרדים אחרים, כמו פיתוח כלכלי, פיתוח משאבי אנוש , תקשורת, חקלאות ופיתוח עירוני וכפרי. סוכנות ארצית המתאמת ICT או מועצה יכולה לקדם את המדיניות הזו ואת שיתוף הידע והמשאבים.

ו"לקינוח" מספר שאלות שהתעוררו אצלי בעקבות קריאת המאמר:
  1. מה ניתן ללמוד וליישם מסינגפור ומפינלנד, שבחרו כל אחת ברפורמה חינוכית שונה?
  2. לאור הצלחת הרפורמה החינוכית בסינגפור ובפינלנד, מדוע לא יושמה רפורמה דומה גם בישראל?
  3. כיצד ניתן לנצל את הגלובליזציה בין המדינות לפיתוח רפורמות ותוכניות משותפות מבוססות ICT?
  4. איך ניתן להסביר את הסתירה שישנה בין ההישגים הנמוכים בתחום החינוך במדינת ישראל, להישגים בינלאומיים מרשימים ופריצות דרך חשובות בתחומי הרפואה, המדע והחקלאות?