"השומע- שוכח, הרואה- זוכר, העושה- מבין" (קונפוציוס)



יום שני, 3 במאי 2010

עיצוב סביבת למידה מתוקשבת

במהלך פיתוח יחידת הלימוד בנושא "שבעת המינים" בקורס "טכנולוגיות תקשוב ותקשורת למידה", חשבתי והתלבטתי רבות (ועדיין אני חושבת ומתלבטת...) לגבי ההיבט של עיצוב הסביבה הלימודית שעמיתתי, לאה ואני מפתחות במערכת "highlearn ".
כיצד לעצב, לסדר ולארגן את פריטי הידע בצורה "ידידותית למשתמש"?
כיצד לארגן את התכנים בתוך פריטי הידע, כך שהמעבר ביניהם יהיה רציף ללא "דילוגים" מיותרים של הלומד בין פריטי הידע?
רצוי, שאירגון התכנים בתוך פריטי הידע יהיה אחיד, יש לחשוב גם על חיסכון בהקלקות עכבר של הלומדים, שיגיעו לתכנים במהירות ויעילות.
חשוב שהניווט בין פריטי הידע יהיה נהיר וברור ללומד, שלא יפסח על תכנים נחוצים ועוד... ועוד...
לשם כך נדרשים עיצוב ואירגון נכונים, יעילים ו...מסבירי פנים!
בשיעור האחרון עסקנו בעולם הפתוח (והחופשי?) שאחד ההיבטים שלו הוא עיצוב הסביבה הלימודית, כלומר- כיצד התלמיד מתקדם ולומד בתוך היחידה המתוקשבת.
על פי בונק, במאה ה- 21 , המיומנות או האינטיליגנציה החשובה קשורה לנגישות ושימוש בידע כאשר נדרש. לדעת היכן להסתכל ובמה להתמקד.
וכאן, לדעתי, אנו- המורים, משתלבים כמעצבי התוכן. אם נשכיל לעצב ולפתח את סביבות הלמידה ויחידות הלימוד המתוקשבות כהלכה, נעזור לתלמידים לפתח אינטיליגנציה חשובה זו.
חיפשתי באינטרנט מידע על עקרונות בעיצוב סביבות למידה מתוקשבות, המאמרים/ חומרים שמצאתי עסקו בעיקר בהגדרות השונות לסביבת למידה מתוקשבת, המזמנת אפשרויות למידה רבות ומגוונות, שונות מאוד מן הלמידה המסורתית בכיתות הלימוד. סביבה מתוקשבת מאפשרת לתלמידים שימוש במאגרי מידע אינטרנטיים לצורך הלימוד, המורה כבר אינו "ספק המידע" העיקרי.
התלמידים יכולים ללמוד בכל זמן ומקום הנוחים להם, נדרשים רק מחשב זמין וחיבור לאינטרנט, הלמידה לא חייבת להתבצע רק בשעות בהן בית הספר פתוח. סביבות למידה מתוקשבות מאפשרות למידה יעילה ומשמעותית באמצעים סינכרוניים וא- סינכרוניים.
ראו למשל במאמרה של דר' רחל תמיר: http://www.moital.gov.il/NR/rdonlyres/58E1C0E6-0E83-4F03-BF99-89F5140B8A13/0/8.pdf

כשאנו מפתחים יחידות לימוד מתוקשבות חשוב לשלבן במסגרת הלמידה המתבצעת בכיתה, כתחליף לשיעור בכיתה, כהעשרה לימודית נוספת, כתירגול וחזרה על החומר וכיו"ב.
עלינו גם ללמוד להתאים את דרכי המעקב, הבקרה וההערכה להוראה- למידה המתוקשבת.

במסגרת חיפושי, הגעתי גם להרצאתו המעניינת של דר' יורם עשת העוסקת בפיתוח סביבת למידה ממוחשבת נבונה ואינטיליגנטית.
עשת מדבר על עיצוב סביבה יעילה ונכונה, על האינטראקציה של הלומד עם סביבת הלמידה, על השימוש בטכנולוגיה כדי לעצב סביבת למידה יעילה, על ההתחשבות בגיל הלומדים ועל שילוב האלמנטים השונים כגון טקסט, קריינות, או שניהם יחד.
עשת מציין גם את חשיבותה של סביבה אקטיבית בה התלמידים אינם פאסיביים ואת תגובות המערכת ללומד.
ולמי שמתעניין ורוצה להאזין לכל ההרצאה:


ושוב אנו רואים שהנאה גורמת להנעה בתהליך הלמידה ותורמת למעורבות אישית של הלומד.

באופן אישי, סדר ואירגון, הם היבטים מאוד משמעותיים בחיי, בכל התחומים! אולי זו הסיבה שנושא עיצוב הסביבה הלימודית מעניין ומושך בעיניי...


3 תגובות:

  1. דורית שלום,

    קודם כל את ולאה לא לבד בתחושות וההתלבטויות של איך מעצבים סביבה לימודית. גם עמיתתי ללימודים ואני דנות רבות בסוגיה זו. אני מציעה לכן להסתכל שוב על המצגת של ד"ר רחל שגיא שנותנת כמה טיפים לעיצוב הסביבה הלימודית בהיבט התוכני, הארגוני והטכני.
    בהצלחה !

    השבמחק
  2. קראתי בעיון את דבריך ונהנתי מאוד !
    אכן יש חשיבות לעיצוב הסביבה הלימודית,והחשיבות שלה לא פחותה מהתוכן של המשימות. הסביבה הלימודית צריכה להיות מעוצבת בצורה כזאת שתהיה נהירה ללומד ללא צורך בתיווך אך בד בבד היא צריכה להיות מאתגרת כדי שהאינטראקציה של הלומד עם הסביבה הלימודית תבנה את הידע שלו.

    השבמחק
  3. מסכים עם כל מילה. לימודים מצריכים השראה לא פחות מאשר יצירה.

    השבמחק